Innowacja – czym jest i jak ją stworzyć?

  • Wiedza
  • Innowacja – czym jest i jak ją stworzyć?

Podziel się
wiedzą

Innowacyjność jest niezbędnym warunkiem do uzyskania prawie każdej dotacji. Oprócz opracowania wniosku o dofinansowanie pomagamy również naszym klientom w wymyśleniu, opracowaniu i wdrożeniu innowacji. W niniejszym artykule wyjaśniamy najczęstsze nieporozumienia dotyczące pojęcia “innowacja” oraz podajemy trzy przykłady, w których firmy przy naszym wsparciu wygenerowały ciekawe innowacje.

W trakcie weryfikacji szans na uzyskanie dofinansowania dla konkretnej firmy pytamy między innymi o innowacje. W 90% małych i średnich przedsiębiorstw pojęcie innowacyjności nie jest dobrze rozumiane. Pojawiają się też nieporozumienia co do oczekiwań instytucji przyznających obecnie dotacje. Powszechne jest przekonanie, że wystarczy kupić innowacyjną maszynę i to załatwia kwestię innowacyjności przedsiębiorstwa. Pokutują tutaj stare przyzwyczajenia z budżetu unijnego na lata 2007-2013. Wówczas w wielu konkursach o dotacje wystarczył zakup innowacyjnej maszyny, wsparty tzw. “opinią o innowacyjności” wystawioną przez jednostkę naukową lub stowarzyszenie naukowo-techniczne. W praktyce często prowadziło to do patologii w postaci handlu opiniami. Jeśli przedsiębiorca odpowiednio zapłacił, mógł otrzymać opinię o innowacyjności na temat maszyn czy technologii, których innowacyjność była, delikatnie mówiąc, wątpliwa. 

Na szczęście w kolejnej perspektywie budżetowej UE (lata 2014-2020) nastąpiło odejście od systemu “opinii o innowacyjności”. Obecnie kładzie się nacisk na pomysłowość i kreatywność przedsiębiorców. To wymyślone przez nich produkty i usługi lub technologie mają być innowacyjne, a nie maszyny, które kupują. W konkursach dotacyjnych wygrywa ten, kto ma lepszy pomysł na produkt, usługę lub technologię a nie ten, kto kupi lepszą maszynę. Mówiąc obrazowo ー istotne jest to, co z hali produkcyjnej będzie wychodzić (produkty), a nie to, co na hali stoi (maszyny). Innowacje mogą być tworzone  samodzielnie lub przy współpracy z innymi podmiotami ーnp. designerami czy jednostkami naukowymi. 

Mamy za sobą setki rozmów o innowacyjności z właścicielami, prezesami i dyrektorami firm. Najbardziej typowy przebieg takiej rozmowy jest następujący:

Grantera: Czy w ramach planowanej inwestycji, która ma zostać dofinansowana, przewidują Państwo jakieś innowacje?

Klient: Tak, kupimy innowacyjną maszynę z zagranicy, bardzo zaawansowaną technologicznie.

Grantera: To dobrze, że planują Państwo kupić innowacyjny sprzęt. Musimy jednak we wniosku o dotację wykazać, że Państwo wprowadzą na rynek coś innowacyjnego albo zmienią sposób wytwarzania produktów na bardziej innowacyjny. Kupienie dobrej maszyny z importu nie oznacza, że Państwa produkty lub usługi staną się automatycznie innowacyjne. Proszę o wskazanie czegoś, co będzie innowacją, czyli zmianą na nowe w Państwa firmie.

Klient: No właśnie. Będziemy mieli nową maszynę.

Grantera: To za mało. Innowacyjną maszynę stworzył jej producent. To on jest innowacyjny ー wpadł na pomysł tej maszyny, przeprowadził badania, stworzył prototypy, przetestował i wprowadził tę innowację na rynek. Państwo natomiast tylko kupują maszynę. Podam zabawny przykład: Jeśli ktoś sobie kupi Teslę, to jeszcze nie czyni z niego Elona Muska.

Klient: Dobrze. To co możemy zrobić, żeby się wykazać innowacyjnością?

Grantera: Są dwa zasadnicze typy innowacji, akceptowane przy dotacjach. Innowacja może być w produkcie/usłudze lub w procesie. 

Klient: Co to znaczy, że innowacja jest w produkcie?

Grantera: Innowacja produktowa polega na tym, że w wyniku przeprowadzonej inwestycji zaczną Państwo produkować coś nowego lub ulepszonego. Nowy produkt może być zmianą rewolucyjną, bardzo dużą (np. rozpoczęcie produkcji samochodów elektrycznych przez firmę, która do tej pory stosowała napęd spalinowy). Może być też mniejszą zmianą, tzw. innowacją inkrementalną. Na przykład w branży samochodowej innowacją inkrementalną może być wprowadzenie na rynek silnika, który jest spalinowy, czyli tradycyjny, ale dzięki wprowadzonym udoskonaleniom ma mniejsze zużycie paliwa niż dotychczas stosowane typy silników.

Klient: A ten drugi rodzaj innowacji?

Grantera: Drugi rodzaj innowacji to innowacja procesowa, dotycząca sposobu wytwarzania produktu lub świadczenia usługi. Trzymając się branży motoryzacyjnej: firma produkująca standardowe silniki spalinowe nie zmienia produktu. Produkt przed zmianą technologiczną i po tej zmianie jest taki sam. Klient nie zauważy żadnej różnicy. Natomiast sposób wytwarzania tych silników zmienia się na innowacyjny, dzięki innowacji procesowej. Na przykład elementy wykonywane wcześniej jako odlewy po wprowadzeniu innowacji są drukowane na drukarce 3D. Z zewnątrz wyglądają tak samo i pełnią tą samą funkcję, ale metoda ich wytwarzania jest nowa.

Klient: Rozumiem. To musimy się zastanowić, jaki nowy produkt lub proces możemy wdrożyć.

Grantera: Możemy Państwu w tym pomóc.

Klient: W jaki sposób?

Grantera: Zaczniemy od przeprowadzenia warsztatów z Państwem, w formie odpowiednio ukierunkowanej “burzy mózgów”, z wykorzystaniem metodyki design thinking oraz TRIZ. Takie warsztaty prawie zawsze doprowadzają do wygenerowania co najmniej kilku wstępnych pomysłów na innowacje. Później pomagamy Państwu te pomysły zweryfikować (technologicznie, rynkowo, prawnie, patentowo itp.). Pomysły mogą też wymagać rozwinięcia w toku prac badawczo-rozwojowych. Możemy Państwu pomóc w zaplanowaniu takich prac, ich przeprowadzeniu, znalezieniu odpowiednich inżynierów, naukowców, designerów lub innych specjalistów. Może być przydatna współpraca z uniwersytetem lub politechniką ー pomożemy wybrać odpowiednią i nawiązać z nią relacje. Mamy kontakt z kilkudziesięcioma jednostkami naukowymi w Polsce i wiemy, kto ma odpowiednie kompetencje.

W zespole Grantery w prowadzeniu warsztatów design thinking specjalizują się Karolina i Ania, które są certyfikowanymi moderatorami Design Thinking oraz Karol, który odbył szkolenia facylitatora oraz Lidera Innowacji. 

Warsztaty design thinking prowadzimy od kilku lat, z bardzo dobrymi, konkretnymi rezultatami. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że innowacje można wymyślić w każdej branży. W innowacjach nie chodzi od razu o “loty w kosmos”. To mogą być pomysły na stosunkowo proste usprawnienia, udogodnienia i poprawki. 

Każdy z warsztatów kończy się co najmniej kilkoma pomysłami na innowacje. Wiele z nich przeszło pozytywną weryfikację i zostało wykorzystanych przez firmy. Są też zgłoszenia patentowe. Najciekawsze przykłady takich innowacji to:

  1. Lampy gruntowe LED w opatentowanej technologii REFLED, z systemami aktywnego i pasywnego zapobiegania olśnieniu.
  2. Okna grzewcze o niezwykłej efektywności generowania ciepła przez niewidoczną powłokę emitującą promieniowanie podczerwone. 
  3. Szafy do urządzeń elektromechanicznych, wykonane w opatentowanej technologii GALVAR, z innowacyjną metodą łączenia, zapewniającą ochronę elektrochemiczną podzespołów.

Jeśli chcą Państwo skorzystać z naszej pomocy przy opracowywaniu innowacji ー zapraszamy do kontaktu! ☎

Podziel się
wiedzą

Skorzystaj z naszej pomocy

Proponowane artykuły