Rozliczanie dotacji
Przygotowanie dobrego wniosku i podpisanie umowy o dofinansowanie projektu nie oznacza końca formalności. Inwestycję należy zrealizować, rozliczyć, przejść ewentualną kontrolę i zachować okres trwałości.
Rozliczanie dotacji unijnej jest niejednokrotnie procesem żmudnym i skomplikowanym. Bardzo łatwo o popełnienie błędu skutkującego brakiem refundacji środków czy prawidłowego rozliczenia otrzymanej zaliczki, a w czarnym scenariuszu częściowym lub całkowitym zwrotem dofinansowania wraz z odsetkami.
Prawidłowe rozliczanie funduszy unijnych wymaga doskonałej znajomości zapisów umowy o dofinansowanie, zmieniających się wytycznych i procedur.
Oferujemy kompleksowe usługi rozliczeniowe między innymi w zakresie:
- doradztwa dotyczącego sporządzenia dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o dofinansowanie;
- doradztwa dotyczącego zapisów umowy o dofinansowanie
- doradztwa dotyczącego realizacji procedur zakupowych;
- doradztwa dotyczącego zawierania umów z wykonawcami/dostawcami;
- weryfikacji wydatków pod względem zgodności z zawartą umową o dofinansowanie;
- sporządzania wniosków o płatność w wymaganymi załącznikami;
- przygotowywania oświadczeń, wyjaśnień i uzupełnień do wniosków o płatność;
- wprowadzania zmian w projekcie;
- monitorowania poziomu realizacji wskaźników;
- realizacji obowiązków związanych z promocją projektu;
- bieżącego kontaktu z przedstawicielami instytucji wdrażającej/pośredniczącej.
Rozliczenie dotacji warto specjalistom, którzy dysponując wiedzą i doświadczeniem skutecznie pomogą wypełnić obowiązki wynikające z zawartej Umowy o dofinansowanie. Nasi eksperci rozliczyli z sukcesem setki projektów inwestycyjnych, badawczo-rozwojowych, eksportowych, szkoleniowo-doradczych. Ponadto dysponujemy radcami prawnymi, doradcami podatkowymi oraz ekspertami z zakresu pomocy publicznej, co pozwala na skuteczną analizę i przygotowanie propozycji rozwiązania nawet najtrudniejszych przypadków.
Zapraszamy do kontaktu!
Ratowanie dotacji
Beneficjent musi przestrzegać nie tylko zapisów w umowie o dofinansowanie oraz dokumentacji aplikacyjnej ale również szczegółowych, często zmieniających się wytycznych dotyczących m.in. procedur wyboru wykonawców/dostawców.
Rozliczanie projektu wymaga precyzji oraz dbałości o wysoką jakość dokumentacji przekazywanej instytucjom udzielającym wsparcia.
Szeroki zakres obowiązków powoduje, że nietrudno popełnić błąd w rozliczaniu projektu. Nieprawidłowości mogą skutkować zmniejszeniem kwoty wypłacanej dotacji lub koniecznością zwrotu części lub całości wypłaconego już dofinansowania z odsetkami.
W takim wypadku tylko szybka reakcja i odpowiednia strategia może uchronić projekt przed skutkami popełnionych błędów.
Dzięki aktualnej wiedzy i bogatemu doświadczeniu w realizacji setek współfinansowanych projektów, eksperci Grantery są w stanie skutecznie wesprzeć beneficjenta w wychodzeniu z kryzysowych sytuacji.
Usługa “ratowania dotacji’ skierowana jest do wszystkich podmiotów, które realizują projekty, w których pojawiły się nieprawidłowości w procesie ich rozliczania.
Nasi specjaliści dokonają analizy danego przypadku oraz jeśli jest to możliwe, wskażą sposób rozwiązania problemu.
Usługa doradcza obejmuje m.in.:
- przeprowadzenie audytu całego projektu lub szczegółowej analizy konkretnego przypadku;
- weryfikację zrealizowanych procedur zakupowych zgodnie z obowiązującymi na moment ich przeprowadzenia wytycznymi;
- weryfikację wydatków pod względem zgodności z zawartą umową o dofinansowanie;
- przygotowywanie wyjaśnień, oświadczeń, uzupełnień;
- przygotowanie odwołania od stanowiska instytucji wdrażającej/pośredniczącej;
- bezpośredni kontakt z przedstawicielem instytucji wdrażającej/pośredniczącej.
Trudne przypadki warto powierzyć specjalistom, którzy dysponując praktyczną wiedzą i bogatym doświadczeniem pomogą wybrnąć z problematycznej sytuacji. Zespół uzupełnia radca prawny, doradca podatkowy oraz ekspert z zakresu pomocy publicznej, co pozwala na wieloaspektową analizę i przygotowanie skutecznej propozycji rozwiązań nawet najtrudniejszych kwestii.
Szkolenie z rozliczania dotacji
Wybór projektu do dofinansowania oraz podpisanie umowy z instytucją pośredniczącą to tylko część sukcesu. Inwestycję należy zrealizować, rozliczyć, przejść ewentualną kontrolę i zachować okres trwałości.
Skuteczne rozliczanie dofinansowanego projektu wymaga bardzo dobrej znajomości zapisów umowy o dofinansowanie, zmieniających się wytycznych i procedur.
Szeroki zakres obowiązków sprawozdawczych nałożonych na beneficjentów powoduje, że łatwo popełnić błąd. Nieprawidłowości mogą skutkować zmniejszeniem kwoty wypłacanej dotacji lub koniecznością zwrotu części lub całości wypłaconego już dofinansowania z odsetkami.
Oferujemy usługi szkoleniowe z zakresu skutecznego rozliczania dotacji (szkolenia otwarte lub zamknięte, w trybie stacjonarnym lub online) skierowane do beneficjentów, którzy realizują projekty współfinansowane ze środków UE (EFRR). Szkolenia obejmują część teoretyczną i warsztatową. Realizowane są na poziomie początkującym, średnio-zaawansowanym lub zaawansowanym.
Celem szkolenia jest zdobycie praktycznej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do prawidłowej realizacji i rozliczenia projektów unijnych. Uczestnicy zapoznają się m.in. z obowiązkami, wymogami i niezbędnymi narzędziami oraz uzyskają cenne wskazówki związane z rozliczaniem dotacji.
Przykładowy zakres szkolenia:
- omówienie dokumentów wskazujących na obowiązki beneficjentów (umowa o dofinansowanie, rozporządzenia, wytyczne);
- poprawna realizacja procedur zakupowych (rozeznanie rynku/zasada konkurencyjności);
- omówienie Bazy Konkurencyjności;
- wskazówki dotyczące zawierania umów z wykonawcami/dostawcami;
- poprawne ponoszenie wydatków w projekcie (roboty budowlane/środki trwałe/usługi);
- sporządzanie wniosków o płatność z załącznikami w systemie SL2014/LSI;
- zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej;
- wprowadzanie zmian w projektach;
- monitorowanie osiągnięcia celów projektu oraz poziomu realizacji wskaźników;
- realizacji obowiązków związanych z promocją projektu;
- przygotowanie do kontroli;
- zachowanie okresu trwałości.
Korzyści ze szkolenia:
- uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwalających na sprawne rozliczenie projektu;
- poznanie najczęściej popełnianych błędów;
- uniknięcie korekt finansowych nakładanych w związku z nieprawidłowościami;
- ćwiczenia warsztatowe np. dotyczące przygotowania wniosku o płatność;
- możliwość wymiany cennych doświadczeń pomiędzy uczestnikami i ekspertem.
Cena szkolenia zawiera także:
- drukowane materiały szkoleniowe;
- imienny dyplom ukończenia szkolenia;
- możliwość do 5h bezpłatnych konsultacji z prowadzącym szkolenie po jego zakończeniu.
Nasi trenerzy posiadają praktyczną wiedzę z zakresu realizacji dofinansowanych inwestycji. Rozliczyli z sukcesem setki projektów inwestycyjnych, badawczo-rozwojowych, eksportowych, szkoleniowo-doradczych. Z ogromną przyjemnością podzielą się wieloletnim doświadczeniem.