Fundusze unijne wspierają rozmaite działania o charakterze innowacyjnym. Producenci z branż spożywczej, przemysłowej, medycznej czy energetycznej doskonale o tym wiedzą. Dziś chcemy uświadomić lub przypomnieć producentom gier i technologii wideo, że ich działalność także jest ceniona przez organizatorów konkursów o fundusze europejskie.
Badania, rozwój i innowacje w grach wideo
GameINN to program, który powstał z inicjatywy Porozumienia Polskie Gry. W założeniach ma zwiększać konkurencyjność polskich producentów gier wideo na rynku światowym. W tym celu wspiera aktywność B+R oraz zwiększenie liczby innowacji w sektorze gier wideo. Organizatorzy konkursu GameINN określili 7 głównych obszarów badawczych, w które wpisywać się mają dofinansowane projekty:
- Projektowanie i wzornictwo w zakresie gier wideo – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania w zakresie projektowania modeli i przestrzeni rozgrywki, stylu wizualnego, fabuły oraz warstwy dźwięku.
- Platformy, silniki oraz techniki przetwarzania – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania dotyczące silników grafiki/fizyki, także pod kątem wymagań gier platformowych i platform nowych generacji. Również rozwój technik: motion, performance capture, digitalizacji obrazów i obiektów 3D oraz narzędzia optymalizacji danych wpisuje się ten obszar badawczy.
- Zastosowania Sztucznej Inteligencji – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania dotyczące takich zagadnień jak symulacja wiarygodnych zachowań postaci, mechanizmy automatycznego generowania treści czy systemy Big Data.
- Nowe narzędzia i mechanizmy interakcji – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania w kwestii mechanizmów interakcji z grą i otoczeniem, nowych modeli narracji nieliniowych fabuł, elastycznego dostosowania do lokalizacji, rozdzielczości oraz niepełnosprawności użytkownika.
- Cyfrowa dystrybucja i wieloosobowe rozgrywki online – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania pozwalające na udostępnienie gier w chmurze i na budowę platform dostarczania treści i zarządzania nią w grach mobilnych i sieciowych.
- Narzędzia i wiedza wspierające proces wytwórczy gier – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania w zakresie testowania i wykrywania błędów oraz efektywności produkcji.
- Rozszerzenie zastosowań technologii i narzędzi na inne dziedziny – w ten dział wpisują się projekty obejmujące innowacyjne rozwiązania w kwestii tworzenia gier do celów terapeutycznych, medycznych, badawczych czy edukacyjnych. Wsparcie w ramach tego działu dostaną także projekty rozwijające m.in. symulację, tworzenie wirtualnych modeli rzeczywistych systemów i procesów oraz inne zastosowania produktów i technologii związanych z grami wideo.
Każde z zagadnień badawczych jest dodatkowo podzielone na tematy, tak więc warto szczegółowo przeanalizować, do którego z nich najlepiej pasuje opracowywany projekt.
Nawet 20 mln zł dofinansowania
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursu wynosi 400 tys. PLN, maksymalna: 20 mln PLN. Dofinansowanie można dostać zarówno na prace B+R, jak też tylko na prace rozwojowe. Poziom dofinansowania badań przemysłowych sięga nawet 80%, a prac rozwojowych: 60%! Także prace przedwdrożeniowe mogą zostać częściowo sfinansowane. To ważne, bo wnioskodawca musi zobowiązać się do wdrożenia wyników projektu w ciągu 3 lat od jego zakończenia. Wdrożenie polegać może na zastosowaniu wyników we własnej działalności lub udzieleniu bądź sprzedaży licencji.
Współpraca w ramach konsorcjum
Projekt można realizować samodzielnie lub w ramach konsorcjum. Co ważne, miejsce realizacji projektu musi znajdować się na terytorium Polski, w województwie innym niż mazowieckie. W przypadku realizacji projektu w ramach konsorcjum miejsce realizacji projektu podawane jest osobno dla każdego konsorcjanta i żadne z nich nie może być zlokalizowane w województwie mazowieckim.
Podwykonawstwo
W ramach projektu można też powierzyć realizację części prac (zarówno z zakresu B+R jak i przedwdrożeniowych) podwykonawcy. Lokalizacja podwykonawcy, w przeciwieństwie do konsorcjantów, nie ma znaczenia – można zlecać prace także podwykonawcom zagranicznym. Jaką część prac można zlecić? Wszystko zależy od tego, czy projekt jest realizowany przez jedno przedsiębiorstwo, czy też w ramach konsorcjum, a także od tego, czy dane koszty stanowią pomoc de minimis. Warto zatem zapoznać się dokładnie z regulaminem konkursu https://www.ncbr.gov.pl/index.php?id=33289&L=320, który określa te wielkości.
Uwaga
Ten konkurs jest już nieaktualny, jednak można pozyskać wsparcie dla branży gier w ramach innych możliwości dotacyjnych. Zachęcamy do zapoznania się z Kalendarzem dotacji, który znajduje się na naszej stronie i jest spisem polecanych oraz aktualnych dotacji.