Chcesz dostać dofinansowanie na innowacje technologiczne? Wiesz, że produkt, który wymyśliłeś jest innowacyjny, ale nie wiesz, jak udowodnić to ekspertom, którzy będą oceniali Twój wniosek? Zastanawiasz się, jakich argumentów o innowacyjności Twojego produktu użyć by nie mieli wątpliwości? Oto jak możesz zwiększyć swoje szanse na sukes!
1. WSKAŻ CECHY WYRÓŻNIAJĄCE TWÓJ PRODUKT NA TLE KONKURENCJI
Solidny przegląd konkurencji i znalezienie ich słabych stron to dobry początek. Pokaż, jakie cechy Twojego produktu są nowe na rynku i nie występują w produktach konkurencyjnych. Opisz problemy, które Twój produkt jako jedyny na rynku rozwiązuje . Skoncentruj się na cechach istotnych, dających ważnee korzyści użytkownikom / klientom. Wskaźnikiem tego, czy korzyść jest wystarczająco ważna jest odpowiedź na pytanie, czy spowoduje, że kupujący wybierze dla niej Twoje rozwiązanie. Eksperci chcą być pewni, że Twoja innowacja coś wniesie. Opracuj konkretne parametry Twojego produktu i zestaw je z parametrami, które mają produkty konkurencyjne.
2. POKAŻ ROZWIĄZANIA, KTÓRE WYKRACZAJĄ POZA OBECNY STAN NAUKI I TECHNIKI
Sprawdź bazy patentowe i publikacje naukowe (pomoże w tym rzecznik patentowy). Twoim celem jest wykazanie,, że wynalazek, rozwiązanie, technologia, skład czy sposób, na którym opiera się Twój produkt nie został dotychczas opatentowany ani nie jest przedmiotem publikacji naukowych i technicznych.
3. UDOWODNIJ, ŻE TWÓJ PRODUKT OPIERA SIĘ NA CHRONIONEJ WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Najmocniejszym argumentem, który rozwieje większość wątpliwości eksperta jest posiadanie wyłącznego prawa do patentu, na którym opiera się Twój produkt. Ochrona patentowa jest przyznawana tylko nowym rozwiązaniom, jeśli nie posiadasz jeszcze patentu, dokonaj zgłoszenia patentowego. Samo zgłoszenie nie jest tak silnym argumentem jak patent, ale może pomóc, w szczególności gdy została już wykonana ocena stanu techniki przez urząd patentowy a jej wyniki są pozytywne. Jeśli Twoje rozwiązanie nie może zostać objęte patentem, spróbuj zarejestrować wzór użytkowy albo wzór przemysłowy. Jeśli chcesz skorzystać z patentu, wzoru użytkowego lub przemysłowego, który nie jest Twój ale chcesz zakupić licencję na jego wykorzystanie, powinna to być licencja wyłączna, w przeciwnym wypadku wiele podmiotów będzie mogło nabyć taką licencję, co podważa innowacyjność i wyjątkowość Twojego produktu.
4. OPISZ PRACE BADAWCZO-ROZWOJOWE, KTÓRE PROWADZĄ DO STWORZENIA PRODUKTU
Jeśli do stworzenia produktu konieczne jest przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych, to z dużą dozą prawdopodobieństwa jest on innowacyjny. Opisz, z jakimi wyzwaniami technologicznymi trzeba się zmierzyć, żeby stworzyć produkt i w jakim stopniu te wyzwania udało się pokonać.
5. POWOŁAJ SIĘ NA OPINIĘ O INNOWACYJNOŚCI
Opinia o innowacyjności wystawiona przez uznany autorytet (na przykład profesora o dużym dorobku w dziedzinie, której dotyczy innowacja) może być ważnym argumentem. Powinna to być opinia pisemna, z szeroko opisaną argumentacją merytoryczną. Dobrze, jeśli opinia jest wystawiona na papierze firmowym prestiżowej jednostki naukowej (np. politechniki, uniwersytetu). Kluczowa jest wiarygodność osoby / podmiotu, który wystawia opinię. Unikaj podmiotów, które ogłaszają się w internecie pod hasłem “wystawiamy opinie o innowacyjności”. Wiele z nich za odpowiednią opłatą wystawi dowolną opinię, ale wartość takiej opinii jest wątpliwa.
Pamiętaj, że innowacja technologiczna musi dotyczyć Twojego produktu. Przy okazji możesz wykazać potrzebę zakupu ziemi, budowy budynków, zakupu maszyn, o ile Twoja innowacja wymaga nowych warunków produkcji lub aktualne zaplecze jest niewystarczające. Przede wszystkim jednak możesz sfinansować prace badawcze, ekspertyzy i koncepcje techniczne, które pozwolą wdrożyć Twoją innowację.
Jeśli masz jeszcze pytania, lub potrzebujesz pomocy – skontaktuj się z nami.