1. CEL DOTACJI
Celem dotacji jest poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy, zmniejszenie zagrożeń wypadków przy pracy lub chorób zawodowych oraz ograniczenie oddziaływań czynników ryzyka.
2. DLA KOGO?
Do konkursu mogą przystąpić mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Firma masz szansę na dofinansowanie z ZUS, jeśli spełnia poniższe cztery warunki:
- nie zalega z opłaceniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne i opłaceniem podatków,
- nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem,
- nie ubiegała się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego została zobowiązana,
- nie ubiegała się o dofinansowanie po upływie 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania.
3. NA CO?
Działania muszą się mieścić w następujących obszarach:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy,
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym (np. tłumiki akustyczne i materiały dźwiękochłonne, dodatkowe kurtyny ochronne zabezpieczające operatorów, elementy sygnalizacji ostrzegawczej),
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym (np. obudowy, osłony i ekrany chroniące przed promieniowaniem optycznym),
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną (np. elastyczne osłony izolacyjne, drążki izolacyjne/manewrowe),
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza (np. obudowy, okapy, filtropochłaniacze),
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego (np. wyciągarki z uchwytem mocującym, ręczne wózki platformowe),
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy (np. środki ochronne, podesty stacjonarne, rusztowania ruchowo-przejezdne),
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne (np. pojemniki do przechowywania, natryski, bezpieczne szafy),
- środki ochrony indywidualnej (np. sprzęt ewakuacyjny, urządzenia kotwiczne).
4. ILE?
Alokacja konkursu: 120 000 000 zł
Wartość minimalna dofinansowania: 10 000 zł
Maksymalny poziom dofinansowania: 80%
Wartość maksymalna dofinansowania:
- dla działań inwestycyjnych – 299 000 zł
- dla działań inwestycyjno-doradczych – 300 000 zł, w tym:
- 299 000 zł na działania inwestycyjne
- 1 000 zł dla działań doradczych
5. TERMINY
Termin ogłoszenia naboru: 2 lutego 2024 r.
Termin naboru wniosków: od 26 lutego do 27 marca 2024 r.
6. SPOSÓB ROZLICZENIA
Refundacja poniesionych wydatków.
7. MINIMALNE WYMAGANIA
Aby móc przystąpić do konkursu, należy spełnić następujące wymagania formalne:
- nie zalegać z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, podatków,
- nie znajdować się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub potępowania układowego z wierzycielem,
- nie ubiegać się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania,
- nie ubiegać się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
8. DODATKOWE INFORMACJE O KONKURSIE
- planowany termin realizacji projektu, określony we wniosku, nie może być krótszy niż 3 miesiące i dłuższy niż 6 miesięcy,
- do wniosku powinna być załączona dokumentacja potwierdzająca występowanie czynników uciążliwych, np. pomiary poziomu czynników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia na stanowisku pracy, oceny obciążeń układu mięśniowo-szkieletowego, dokumentacja zdjęciowa, czyli zdjęcia wszystkich stanowisk pracy objętych projektem,
- wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez Profil Zaufany. Wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny.